Zawał serca

Zawał serca jest to stan, w którym nastąpiło niedokrwienie mięśnia sercowego. Obumarcie tych tkanek, do których krew nie dotarła, nazywany potocznie atakiem serca. Sygnałem ostrzegawczym poprzedzającym zawal może być dusznica bolesna, czyli ból zamostkowy, który był sygnałem ostrzegawczym. W przypadku dusznicy krążenie szybko się poprawia i ból ustępuje po kilki minutach, a przy zawale jest całkowicie przerwany.

Kiedy może dojść do zawału?

Zawał serca może powstać na skutek stresu, daleko posuniętej miażdżycy ( kontrola cholesterolu LDL, HDL, trój glicerydów, homocysteiny). Jeżeli jest rozwinięta choroba wieńcowa zostaje zaburzone krążenie oboczne (pomocne i często niezbędne są zabiegi chirurgiczne na bajpasy). Dlatego bardzo ważna jest profilaktyka żeby nie dopuszczać do powstawania zmian w naczyniach krwionośnych i chronić nasz układ krążenia przed napięciem nerwowym.

Życie po zawale

Wszystko zależy od wieku i przyczyny powstania zawału oraz tego jaki on był rozległy. Po przebytym zawale mięśnia sercowego, pacjenci na początku odczuwają:
  • niepokój, przygnębienie,
  • zmiany nastroju,
  • duszności,
  • 40 - 60% pacjentów odczuwa objawy choroby niedokrwiennej serca,
  • ból w klatce piersiowej przy wysiłku np. wchodzenie po schodach, v
  • duszności,
  • uczucie zmęczenia, które związane jest z niewydolnością serca.
Czy ruch i wysiłek fizyczny jest wskazany?
Jak wiemy i wcześniej jak pisałam serce jest mięśniem i wymaga systematycznych ćwiczeń najlepiej 3x w tygodniu. Ruch powoduje jego dotlenienie, zwiększenie pojemności płuc, które jest bardzo ważnym elementem w tym procesie. Odnośnie ćwiczeń i doboru ich intensywności skontaktuj się z lekarzem rehabilitantem.
O czym powinniśmy pamiętać?
  • Regularne przestrzeganie i systematyczne branie leków,
  • Ćwiczenia fizyczne,
  • Kontroluj stres,
  • Odpowiednia suplementacja,
  • Stosowanie odpowiedniej diety – niskotłuszczowej,
  • Ogranicz stosowanie węglowodanów,
  • Stosuj żywność nieprzetworzoną,
  • Ogranicz spożycie alkoholu,
  • Odrzucenie papierosów,
  • Ograniczone spożycie sodu ( Uważaj jaką wodę pijesz. - Polecam Aquarion >> czytaj więcej <<
  • Kontrola ciśnienia,
  • Kontrola poziomu cholesterolu i Trójglicerydów,
  • Kontrola poziomu cukru,
  • Przebywaj dużo na świeżym powietrzu.
Polecane suplementy diety: